O

4 anledningar till varför ditt företag ska finnas på sociala medier

Att ha sociala medier som en del av din affärsstrategi ger dig möjligheten att interagera med din målgrupp och kan ha en kraftfull påverkan på din framgång. För att lyckas krävs en bra strategi, engagemang och analys. Och gör du det rätt, har du mycket att vinna.

Enligt den senaste rapporten från Svenskarna och internet, använder 90 % av befolkningen sociala medier minst en gång i veckan, 84 % gör det dagligen. Vi kan därför dra slutsatsen att närvaro på sociala medier kan vara en viktig del i din affärsstrategi. Förutom att nästan 9 miljoner av alla svenskar befinner sig på sociala medier daglinge, har vi listat 4 anledningar till varför det kan vara dags att börja arbeta med dina sociala plattformar.


1. Du är där din målgrupp är

Sociala medier ger dig möjlighet att nå en bred och diversifierad publik över hela världen.
Genom regelbundet innehåll kan du öka din synlighet och medvetenhet kring ditt varumärke och om du väljer rätt plattform, kan du möta din målgrupp där de befinner sig. 

 

2. Kreativt och autentiskt innehåll hjälper dig att forma hur ditt varumärke uppfattas

Ett starkt varumärke är en grundsten för affärsframgång. Och vad som definierar ditt varumärke, är faktiskt vad dina kunder tycker och tänker om det. Som tur är har du möjlighet att påverka detta! Sociala medier är en bra kanal för att dela din organisations värderingar, historia och kultur och hjälper dig att positionera dig och skiljer dig från dina konkurrenter.

 

3. Du pratar med dina kunder och bygger upp ett förtroende

Det är ingen vits för dig att vara på sociala medier om du inte investerar tid i att prata med dina kunder och svara på deras meddelanden och kommentarer. Arrangera tävlingarna där dina kunder får engagera sig och starta en dialog med dem! Sociala medier fungerar också som en direktkanal för kundinteraktion och support. Snabba svar och lösningar på problem kan förbättra kundnöjdheten och bygga förtroende, vilket gör att dina kunder stannar eller kommer tillbaka om och om igen. Och bygga långvariga relationer. När du svarar på kommentarer och meddelanden skapa ett engagerat och lojalt följarskap som genererar kunder. Dessutom skickas signaler till algoritmer som ser att du är investerad. Det belönas och gör så att ditt innehåll visas för fler människor. 

 

4. Sociala medier hjälper dig ta beslut baserat på fakta 

Din närvaro på sociala medier kan också ge dig värdefulla insikter om din målgrupp och om marknadstrenderna, vilket gör att du kan göra ännu bättre innehåll och riktad marknadsföring framöver till specifika målgrupper. Det hjälper dig att ta beslut baserat på fakta och optimera din affärsstrategi. 

Genom att omfamna sociala medier kan ditt företag dra nytta av en dynamisk och interaktiv plattform för att bygga starka kundrelationer, förbättra varumärkeskännedom och driva tillväxt. 


 

Checklista för sociala medier strategi

Vill du komma igång med sociala medier för ditt företag? Utgå från vår sociala medier-guide och checklista så att du inte missar de viktigaste stegen i din sociala medier-strategi. Ladda ner den här och börja idag. Eller vill du ha hjälp av en expert direkt? Hör av dig, vi hjälper dig att optimera din närvaro på sociala medier och nå dina affärsmål.

Vi hjälper er att skapa tillväxt

Vill ni utveckla er digitala affär, få hjälp med att prioritera rätt och skapa förändring? Kontakta oss!

Vi tar din personliga integritet på stort allvar, läs vår integritetspolicy.